WB w Bromowskich Skałach

01.Sovi hradek

Sovi hradek na trasie MGS

Nad niedzielnym wybieganiem z chłopakami ze Strzegomia musiałem się nieco zastanowić i oznajmiłem, że dam odpowiedź po zawodach w Jedlinie, na których spotkaliśmy się dzień wcześniej. Tego samego dnia zaliczyłem „Bieg na Ślężę” i kilka kilometrów powrotu do Sobótki. Drugi, dziesięciokilometrowy bieg w Jedlinie pokonałem bez problemów i ostatecznie postanowiłem jechać w Góry Stołowe z Grześkiem i Zbyszkiem, bo takiej okazji nie chciałem odpuścić. Trening w tych stronach bardzo nam się przyda, bo wspólnie startujemy w MGS-ie. Grzesiek po raz trzeci, ja drugi, a Zbyszek na maraton załapał się w „dogrywce” która była możliwa dzięki temu, że jeden z głównych organizatorów imprezy – Piotrek Hercog, przychylił się do sugestii, wyłonionych podczas dyskusji wśród znajomych biegaczy na FB, którą z nim prowadziliśmy. Dotyczyło to możliwości „odstępnego”, które powinno być możliwe, w wypadku, gdyby ktoś musiał zrezygnować z zawodów. W ubiegłym roku wielu biegaczy nie przyjechało na maraton i wielu nie wystartowało, bo nie było możliwości zapisać się w ich miejsce. „Maraton Gór Stołowych” rozgrywany jest w dużej części na obszarze Parku Narodowego Gór Stołowych stąd ograniczenia w liczbie uczestników. Mam nadzieję, że dzięki możliwości rejestracji w miejsce rezygnującego zawodnika, na starcie zjawi się maksymalna ilość chętnych. Wspominam o tym, bo MGS cieszy się dużą popularnością wśród biegaczy (limit miejsc wyczerpał się w ciągu 2-3 dni) ze względu na wspaniałą trasę i dobrą organizację – ten bieg ma klimat. Ja przynajmniej tak odebrałem mój pierwszy start w tej imprezie.

02.zajeci rokle

Zajeci rokle (Zajęczy Jar) około 9km MGS-u

Do Pasterki dotarliśmy około 10 godziny. Było zimno, pochmurno i zanosiło się na solidny deszcz. Zaparkowaliśmy przy schronisku i bez rozgrzewki ruszyliśmy truchtem w kierunku Bromovskich Sten, gdzie planowaliśmy zrobić 20 kilometrową pętlę. Dotarliśmy do granicy i coraz bardziej zagłębialiśmy się w las. Początkowo trasa prowadziła leśnym duktem, z którego po solidnym podbiegu i kilkuset metrach dalszego biegu ostro zakręciliśmy do góry, wąską ścieżką. Tak dotarliśmy do Soviego hradku, przez który przebiega trasa maratonu. Dalej, biegnąc wśród skał dostaliśmy się w okolice Bożanowskiego Spicaka, gdzie na Junackiej vyhlidce zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Widok był wspaniały. Najbliżej wyłaniały się spośród drzew, skały wieńczące wierzchołek Bożanowskiego Spicaka na który polecam podejść uczestnikom maratonu, którzy będą mieli czas przed zawodami lub po nich. Z Pasterki do szczytu będzie około 5 kaemów. Warto tutaj zajrzeć, żeby zobaczyć ciekawe, efektowne skałki oraz panoramę okolic. Dalej biegliśmy głównym szlakiem ciągnącym się grzbietem Bromowskich Skał.

05.Skalni Divadlo

Skalni divadlo – gdzieś tam w dole między skałami wiedzie trasa MGS-u

Na Zajeci rokle, Grzesiek oznajmił, że musi zrezygnować z dalszej części treningu, bo odnowiła się kontuzja i bieg sprawiał mu ból. Dotarliśmy do skraju lasu, gdzie się rozstaliśmy. On zawrócił i łatwiejszą drogą udał się do Pasterki, a my pobiegliśmy dalej, do schroniska „Hvezda” Tempo nie było mocne ze względu na śliskie kamienie, ale przecież nie o to w dzisiejszym treningu chodziło. Robiło się coraz zimniej, pomimo biegu, ręce mocno mi zmarzły. Hvezda znajdowała się na 15,5 kilometrze treningu – według Garmina. Nie zatrzymywaliśmy się tam i po chwili ruszyliśmy do Pasterki tą samą trasą, która wcale nie wydawała mi się nudna, a tym bardziej łatwiejsza, bo te same skały z drugiej strony prezentowały się inaczej. Liczne zbiegi zrobiły się podbiegami, a podbiegi – zbiegami. Trasa MGS-u na pewno nikomu się nie znudzi, bo niezliczona ilość bardzo krótkich podbiegów i zbiegów, liczne kamienie i korzenie na ścieżkach, błoto oraz piach wymagają nieustannej kontroli, a każdy krok musi być przemyślany. Najciekawsze jest to, że szybkość myślenia, ma wpływ na prędkość biegu. To nie asfalt, gdzie biegnąc można myśleć o pierdołach i nie patrzeć pod nogi! Dlatego kocham te okolice, zarówno po czeskiej jak i po naszej stronie. Dobrze, że przyłączyliśmy Unię Europejską do Polski, bo dzięki temu możemy wędrować bez problemu po czeskiej stronie Gór Stołowych. Ha! Ha! Kilometry mijały niepostrzeżenie. Martwiło mnie to, że zacząłem coraz bardziej marznąć. Mocny, bardzo zimny wiatr docierał nawet między skały, a nad głowami wisiały ciężkie deszczowe chmury, które można było dostrzec między drzewami. Pod koniec biegu dotarliśmy na Bożanowski Spicak, przez pomyłkę zmieniając trasę i doszło kilka dodatkowych kilometrów do pokonania. Zbyszek tym się zupełnie nie przejął, ja tylko trochę. Ale biegłem coraz ciężej – to nie był mój dzień.

04.dzięki kont z tak ludz jak Z chce się żyć

Zbyszek ze Strzegomia – dzięki kontaktom z takimi ludźmi chce się żyć!

Lekki deszcz dopadł nas w chwili, gdy wybiegaliśmy z lasu i do Schroniska Pasterka zostało nam kilkaset metrów. Grzesiek czekał na nas dosyć długo, ale miał okazję porozmawiać z gospodarzem schroniska Piotrem Hercogiem, którego i my mieliśmy możliwość ponownie zobaczyć, jedząc tradycyjny polski obiad, który nam tutaj podano. Wcześniej – dzięki gościnności obsługi, mogliśmy skorzystać z prysznica oraz przebrać się po kąpieli. Długość niedzielnego treningu wyniosła 34km Celem był długi bieg w trudnym technicznie terenie, po ścieżkach bogato wyścielonych różnych rozmiarów kamieniami; od głazów, które należy przeskoczyć lub ominąć, do małych niepozornych, ukrytych wśród liści i igliwia kamieni, na których również można przez nieuwagę się przejechać. Szkoda tylko, że Grześkowi odnowiła się kontuzja, bo jego ciekawe plany na najbliższe tygodnie stanęły pod znakiem zapytania. Ale może wszystko jakoś się ułoży. 😉

Grzesiek ostatnio jest bardzo zajęty organizacją drugiej edycji „Strzegomskiej Dwunastki” rozgrywanej w malowniczym Strzegomiu na Dolnym Śląsku. Zajrzyjcie na stronę biegu, może znajdzie się miejsce w Waszych biegowych planach na ciekawy 12km bieg odbywający się ulicami tego miasta – dnia 22.06.2013 – start biegu głównego nastąpi o godzinie 12:00 / Oficjalna strona imprezy >>> http://strzegomska12.eu