Maraton Zielone Sudety – I edycja!

Przygraniczne pasmo Gór Suchych przez które będzie przebiegała trasa biegu.

Niestety nie będę mógł uczestniczyć w pierwszej edycji maratonu który odbędzie się 29 września.  Ale inni biegacze kochający biegi górskie, będą mieli okazję wziąć udział w biegu na dystansie 41km. Trasa przebiegać będzie w Parku Krajobrazowym Sudetów Wałbrzyskich. Start usytuowany zostanie przy Szkole Podstawowej nr 3 w Głuszycy, a trasa prowadzić będzie przez Łomnicę, Schronisko Andrzejówka do Mieroszowa, a następnie przez Viznov (po stronie czeskiej) i wróci do Głuszycy. Najniższy punkt na trasie to ok. 430m a najwyższy szczyt to Jeleniec 902m. Profil biegu wygląda wspaniale; 1567 metrów przewyższenia pozytywnego i prawie tyle samo negatywnego. Większa część trasy przeprowadzona zostanie ścieżkami leśnymi, a tylko te odcinki którymi z koniczności będzie musiała przebiegać trasa biegu, prowadzona zostanie drogami publicznymi. Limit czasu wynosić będzie 7 godzin. Ograniczona ilość zawodników wynosi 150 osób i pewnie tylu stawi się na starcie.  W dniu w którym piszę tą krótką informację, na liście startowej są jeszcze wolne miejsca. Organizatorem biegu jest Wałbrzyski Klub Biegacza. Miałem przyjemność uczestniczyć w kilku kameralnych biegach organizowanych przez WKB i była to naprawdę dobra zabawa. Maraton to jest już poważna impreza, ale mam nadzieję, że doświadczenie organizatorów będzie wystarczające do wzorowego zorganizowania ogólnopolskiej imprezy.

Opis trasy:

– Start: Głuszyca – PSP nr 3; ul. Kolejowa 8

– Wybiegamy spod szkoły nr 3 ul. Dolną w kierunku basenu w Głuszycy, przed kładką skręcamy w prawo i wzdłuż potoku biegniemy do linii kolejowe. Za wiaduktem dobiegamy do drogi asfaltowej i skręcamy w prawo w kierunku Łomnicy. Przekraczamy ul. Łomnicką i biegniemy w górę drogą asfaltową w kierunku Grzmiącej. Na górze skręcamy w lewo i obiegamy Gomolnik Mały. Dalej pod górę w kierunku Skalnej Bramy. Za Skalną Bramą, przed podejściem na ruiny Rogowca skręcamy w lewo na niebieski szlak, którym biegniemy na najwyższy szczyt trasy Jeleniec (902 m. n.p.m.). Dalej niebieskim szlakiem przez przeł. Pod Jeleńcem na przeł. Pod Turzyną. Dobiegamy do ogrodzonych młodników i skręcamy w lewo na łąkę przy górnej stacji wyciągu narciarskiego. Zbiegamy łąką w kierunku Schroniska Andrzejówka. Za Andrzejówką skręcamy w prawo w stronę Sokołowska (szlak żółty i zielony). Po ok. 200 m mijamy tablicę edukacyjną i szlaban, po czym skręcamy na rozwidleniu w lewo i do samego Sokołowksa trzymamy się czerwonego szlaku rowerowego, który biegnie na „półce” wzdłuż północnych stoków Suchawy, Kostrzyny i Włostowej (spory zacieniony odcinek płaski a następnie zbiegowy, by naładować akumulator na drugą część trasy). Po drodze mijamy jeszcze przekaźnik i wybiegamy w Sokołowsku na wprost dużej posesji (biała willa) i od raz na drodze asfaltowej skręcamy w lewo. Po ok. 500 m dobiegamy do Pensjonatu Leśne Źródło, skąd udajemy się czarnym szlakiem na granicę polsko-czeską na przeł. Sokołowskąj. Po tej „górskiej premii” zbiegamy, momentami mocno, wąwozem do Viznova. Po opuszczeniu lasu droga z leśnej, szutrowej przechodzi w asfaltową, którą dobiegamy w okolice kościoła i skręcamy w prawo na szutrową drogę rowerową do Nowego Siodła. Dalej biegniemy asfaltem w kierunku Mieroszowa. Na stadionie w Mieroszowie nawrót i tą samą trasą wracamy do Viznova pod kościół. Przekraczamy główną drogę i niebieskim szlakiem udajemy się na granicę polsko-czeską. Na granicy skręcamy w prawo i podbiegamy (ostro) pod Ruprechticky Spicak. Ze szczytu biegniemy niebieskim szlakiem wzdłuż granicy w kierunku Głuszycy Górnej. Mijamy Płoniec i Kościelec i na wysokości wyciągu narciarskiego w Łomnicy skręcamy w lewo zbiegając z granicy pomiędzy dwoma ogrodzonymi młodnikami. Następnie skręcamy w prawo i obiegając Ostoję zbiegamy w dół na skraj lasu. Przebiegamy przez łąkę i dobiegamy do drogi asfaltowej, którą biegniemy w kierunku wiaduktu pod linią kolejową w Głuszycy. Dalej znaną już trasą wzdłuż potoku wracamy na metę pod szkołę.

– Meta: Głuszyca – PSP nr 3; ul. Kolejowa 8

Strona biegu >>> http://www.zielonesudety.com.pl

Źródło: opis trasy pochodzi ze strony maratonu